Parallax websites en Google?

Je ziet ze de laatste jaren steeds vaker: Parallax websites. Websites die bestaan uit één lange pagina, waarbij paginadelen in verschillende snelheden over elkaar heen glijden bij het scrollen. Het resultaat is vaak prachtig, niet voor niets zijn er steeds meer Parallax WordPress thema’s beschikbaar (kijk bijvoorbeeld bij Themeforest). Maar als het gaat om het optimaliseren van je website voor zoekmachines en gebruiksvriendelijkheid dan zijn er wel een aantal aandachtspunten.

Wat is een Parallax website?

Parallax websites maken gebruik van een techniek waarbij de content (met name afbeeldingen en/of video) met verschillende snelheden over elkaar heen schuiven. Hiermee wordt een diepte-effect gecreëerd. Parallax betekent dan ook (Wikipedia): “Het verschijnsel dat de schijnbare positie van een voorwerp ten opzichte van een ander voorwerp en/of de achtergrond varieert als het vanuit verschillende posities bekeken wordt.”
Deze techniek, waarbij de achtergrond langzamer beweegt dan de voorgrond, werd vroeger soms gebruikt bij computerspellen.
Met een parallax website kun je je verhaal op een dynamische en beeldende manier vertellen. Je neemt de bezoeker van je website bij de hand, en je presenteert op een vloeiende manier op één pagina je bedrijf.

parallax website
Klik op de afbeelding voor een voorbeeld van een Parallax website

De vindbaarheid van parallax websites

Bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines is er bij een Parallax website van één pagina het volgende probleem: een site met slechts één lange pagina is bijna niet te optimaliseren.

Zoektermen

Een enkele webpagina maakt het moeilijk om de website voor meerdere zoektermen te optimaliseren. Plaats je op die ene pagina veel content dan de inhoud te diffuus. Meerdere pagina’s met elk content rondom een bepaald thema en trefwoord geeft je veel meer kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Naast dit content-probleem beschik je op een pagina ook maar over één URL, één ‘meta title’ en één ‘meta description’. Er valt dus maar één pagina te optimaliseren.

Ook het gebruik van H1 titels geeft beperkingen. De H1 (heading 1) mag maar een enkele maal voorkomen op je pagina. Bij Parallax thema’s komen de H1 koppen vaak veel meer voor.

Snelheid

De snelheid van een website is voor Google ook een belangrijke factor: websites die snel geladen worden verbeteren de bezoekerservaring. Parallax webpagina’s zijn niet alleen lang, maar maar bevatten ook veel beeldmateriaal, soms video en vaak scripts om de inhoud geanimeerd te tonen.

Gebruiksvriendelijkheid

De vloeiende overgangen, mooie afbeeldingen en video’s, kunnen de nieuwsgierigheid van de bezoeker prikkelen. De bezoeker blijft langer op de site, en kan hierdoor beter tot een aankoop worden verleid. In de praktijk zie je dan ook dat Parallax websites veel worden gebruikt voor de promotie van een enkel product of een actie.
De al genoemde lange laadtijd van de website stelt het geduld van de bezoeker soms op de proef. Ook het gevaar van het niet direct kunnen vinden van de gewenste informatie ligt op de loer.  Bedenk of het of het op deze manier van ‘navigeren’ op een website wel geschikt is voor je doelgroep.
Ook als je doelgroep juist bestaat uit mobiele telefoon gebruikers is dat iets om rekening mee te houden.

Wanneer is een Parallax website wel geschikt?

De essentie van parallax website moet in een pagina te vatten zijn. Centrale vraag is dan ook:

Waar gaat die ene pagina over?

Voor veel MKB bedrijven en zeker voor ZZP’ers geldt dat je je moet onderscheiden van je collega’s. Een mooie website is een goede start, maar vrij nutteloos als deze niet of nauwelijks op de inhoud gevonden.
Veel Parallax thema’s bieden naast de scrollende homepage (of soms ook meerdere scrollende Parallax pagina’s) de mogelijkheid om ‘reguliere’ webpagina’s en berichten te integreren, een deel van de hiervoor genoemde nadelen is hiermee te compenseren.

Parallax is uitstekend voor kleine websites met een eenduidige boodschap. Websites die in een paar stappen het verhaal kunnen vertellen. Denk hierbij aan storytelling, promotie van evenementen of verkoop van een enkel product.
Ook voor een bedrijf dat al naamsbekendheid heeft, bijvoorbeeld Spotify, is een Parallax website bijzonder geschikt zijn.